Ekspert: Manchester City vil blive størst i Kina
Den 1. december sidste år kunne Manchester City bekræfte, at det kinesiske konsortium, China Media Capital, overtog 13 procent af Manchester Citys moderselskab.
De 13 procent kostede konsortiet i omegnen af 2,7 milliarder kroner, hvor en stor del af pengene skal gå til transfers ifølge Manchester Evening News.
Til sommer rejser Manchester City-truppen derfor til Kina i deres pre-season, og her forventes det, at Pep Guardiola bliver præsenteret.
Manchester Evening News beretter, at Manchester City har store planer i Kina, hvor de ønsker at udvikle deres fanbase og dermed blive en økonomisk gevinst i fremtiden. Rob Wilson, der er sportskøkonom på Sheffield University, mener også, at der er et kæmpe potentiale i Kina for Manchester City.
– Handlen er enorm – også hvis man ikke kigger på de 2,7 milliarder kroner, som jeg tror vil gå direkte til transfers og lønninger, siger han til MEN og tilføjer:
– Det ser ikke ud til, at der har været ret meget fokus på China Media Capital, der har stor tv-eksponering i Kina.. Det er et marked, hvor ingen anden Premier League-klub står stærkt. Manchester United har lidt, men hvis man ser ud over Europa, så er Real Madrid det eneste hold, der står stærkt i Kina. Vi taler altså om et marked med over en milliard mennesker.
En stor eksponering af Manchester City i Kina vil, ifølge Rob Wilson, blive en økonomisk gevinst for klubben på den lange bane.
– Om de viser Citys kampe eller blot højdepunkter, vil eksponeringen af klubbens brand nå et helt nyt niveau og vil uden tvivl gøre dem til den største klub i en del af verden, som har en stor fremtid, slutter Wilson.
Manchester Evening News beretter også, at Manchester City muligvis vil finde en samarbejdsklub i Kina.