Se listen: Manchester United er verdens mest værdifulde klub
Manchester United ligger i øjeblikket på ottendepladsen i Premier League og har kurs mod den dårligste placering i klubbens historie.
Men de er stadig en gigantklub – og faktisk verdens mest værdifulde klub. Det viser en undersøgelse udarbejdet af mediet Sportico.
Her har man set nærmere på klubbernes seneste regnskaber samt andre parametre med det formål om at finde frem til verdens mest værdifulde klubber.
Listen er primært baseret på økonomi tre kategorier:
- TV-indtægter
- Klubbens egne kommercielle aftaler
- Indtægter ved kampdage
TV-aftalerne i Premier League er de største i verden, som sikrer de 20 Premier League-klubberne over en milliard kroner årligt.
Derudover har de også store kommercielle aftaler med nogle af verdens største brands, og det resulterer også i massive indtægter.
Derfor er det heller ikke overraskende, at seks ud af de ti mest værdifulde klubber i verden kommer fra Premier League.
Listen toppes af Manchester United, som anslåes til at være 43 milliarder kroner værd. Se top 20-listen nedenfor.
1. Manchester United – 43 milliarder kroner |
2. Real Madrid – 41,8 milliarder kroner |
3. Barcelona – 36,5 milliarder kroner |
4. Liverpool – 35,4 milliarder kroner |
5. Bayern München – 33,2 milliarder kroner |
6. Manchester City – 32,9 milliarder kroner |
7. PSG – 28,1 milliarder kroner |
8. Arsenal – 27 milliarder kroner |
9. Tottenham – 24,1 milliarder kroner |
10. Chelsea – 24 milliarder kroner |
11. Juventus – 12,2 milliarder kroner |
12. Dortmund – 11,3 milliarder kroner |
13. Atletico Madrid – 11,2 milliarder kroner |
14. AC Milan – 8,3 milliarder kroner |
15. Los Angeles FC – 7,9 milliarder kroner |
16. Inter Milan – 7,3 milliarder kroner |
17. Atlanta United – 7,2 milliarder kroner |
18. Inter Miami – 7 milliarder kroner |
19. LA Galaxy – 6,9 milliarder kroner |
20. New York FC – 5,8 milliarder kroner |
Overraskende er der flere klubber fra MLS til at finde på listen, men det skyldes først og fremmest, at interessen for fodbold i USA er steget massivt de seneste år – især med Lionel Messis ankomst.
Derudover er der også tale om franchise-fodbold, der gør, at klubberne ikke kan rykke ned, hvilket styrker deres værdi.
Der er også indgået flere store aftale med internationale brands, og seneste skud på stammen er Apple.
Læs også: Bendtner i chok over United-spiller: Ligner en Serie B-spiller