
Fodboldrejser i hastig vækst i Danmark
Med et øget udvalg af pakkeløsninger til fodboldrejser i udlandet er fodboldture til Spanien, England og Tyskland ikke længere et privilegium for dem med tid, penge og overskud. Det er blevet noget, alle kan forholde sig til – også selvom det er Messi eller Ronaldo, der skal opleves.
Mere end 70.000 søgninger på et år
Ordet ‘fodboldrejser’ har indgået i 123 forskellige søgningskonstellationer på Google og Bing alt i alt over 70.000 gange det seneste år fra dags dato. Det er mere end nogensinde, og det vidner om den ekstreme interesse, der er for kvalitetsfodbold i udlandet. Vi kan ikke længere nøjes med dansk fodbold, som i øjeblikket oplever et massivt dyk i antallet af tilskuere på stadion. Disse tendenser er der flere årsager til.
En let løsning med både fly, hotel og billet
Hvor det før i tiden var en kompliceret proces at erhverve sig adgang, transport og ophold i udlandet, kan det hele nu gøres gennem adskillige rejseselskaber som en samlet pakke. Den samlede pakke har gjort fodboldrejser til en særdeles brugervenlig oplevelse for den almindelige dansker, fordi rejseselskaberne står for alt administrativt og logistisk arbejde.
Det er et ideelt gaveønske for far og søn imellem, og vil gutterne på en spontan forlænget weekendtur i fodboldhøjborge som Barcelona, Madrid, London eller Manchester, kan det sagtens ordnes. Det er naturligvis ikke helt billigt, men samtidig bestemt heller ikke udenfor, hvad der er realistisk. Faktisk er det blevet mere og mere normalt at tage mindre lån for at komme afsted på disse ture.
Simon Juhl, der til daglig driver lånesammenligningstjenesten Moneybanker.com siger i en kommentar til plbold.dk:
– Vi har oplevet en stigning i antallet af henvendelser via mail og chat fra kunder der spørger til muligheder for at låne til fodboldrejser.
Mere fodbold i TV er lig med mere omtale
I løbet af de senere år er antallet af internationale fodboldkampe i TV steget. Det har blandt andet også betydet, at der hver fredag og mandag mindst er én kamp fra i hvert fald Premier League, hvor alle disse kampe før i tiden blot var fordelt over lørdagen og søndagen. Kampprogrammerne er altså decideret lagt om for, at vi som forbrugere kan få lov til at se god fodbold 4 dage i træk.
Jo mere fodbold vi udsættes for, jo større interesse og flere tilhørsforhold danner vi os. Det er efterhånden helt naturligt, at vi ved mere om de engelske og spanske storhold end de danske. Og når mulighederne for at se dem live aldrig har været bedre og mere ligetil, er det en forståelig udvikling, at vi tager så meget til udlandet for at se fodbold, som vi gør.